Forza Italia.

8 oktober 2021 - Pietra Ligure, Italië

We rijden vandaag maar eens door de bergen. Smalle wegen en gehuchten... daar waar wij van houden. We doen de "bergrit espresso test". In alleen lokale dorpsbarretjes drinken we dit sterke bocht. Geen toerist te vinden en alleen dorpsbewoners. We stoppen bij een dorpscafé ter grote van een "postzegel" wat meer een sociaal doel heeft. De enige toeristen die zij hier zien zijn wij dus en af en toe een verdwaalde mountainbiker. We bespreken aan ons tafeltje dat we naar een bergdorp iets verder op willen. De Barista hoort ons gesprek en raad ons aan dit niet te doen en gewoon een lus te rijden en weer terug te rijden langs een kasteel en een ander dorpje.  De weg die we wilden gaan rijden is namelijk alleen met four wheel drive te doen.  Onderweg natuurlijk diverse stops gedaan voor de espresso test. Unaniem is de jury (Marianne en Alex) het er over eens dat Nederland en Duitsland geen echte koffielanden zijn. Nederland staat in de schaduw van de Italianen en Duitsland is gediskwalificeerd. Onderweg scoren we nog een lekkere warme panini met locale kaas, prosciutto en rucola... dat wat nog in de keuken voorradig was.
In elk dorp die we onderweg hebben aangedaan maakt onze hond Blitz, vriendjes met dorpshonden en hun eigenaren. Iedereen wil hem knuffelen. Wat krijgt dat kereltje een aandacht. Het leven is na het lijkt hier vredig en rustig.

Tegen de middag is de lichte bewolking verdwenen en zitten we te luieren in de zon.

Het is op vrijdagsavond gezellig druk in Pietra Ligure. De verlichte steegjes met barretjes, gelati, restaurants en kleine winkeltjes worden goed bezocht. Hier begint de gezelligheid na 18:00 waar terrassen vol zitten voor een aperitiefje, waarna eventueel ergens anders wordt gegeten. Terwijl in Nederland vaak massaal achter een scherm wordt gekropen.

Met de Italianen meedoen aan deze ceremonie dat past ons wel !

Forza Italia!

ps. wat op valt is dat Italianen zich behoorlijk aan de corona regels houden. Vooral in de bergdorpen waar ook soms om je covidpas wordt gevraagd. Binnen is maskerplicht... en niemand die zeurt.

1. Yvonne:
    9 oktober 2021
    Wat weer een mooie weergave van jullie belevingen, heel mooi verwoord.👍
  2. Travelroadtrip 2021 EU Alex & Marianne:
    9 oktober 2021