Zondags tafereel.

10 oktober 2021 - Pietra Ligure, Italië

Ontbijten op piazza San Nicolò di Bari in Pietra Ligure, kijkend naar de basiliek waar kerkgangers naar binnen lopen. Om het kwartier spelen de kerkklokken een andere melodie. De pastoor is een vrolijke gezette man die ondanks corona menig kerkganger een hand geeft. Ze zullen wel een goed vertrouwen hebben.
Voor de bakkerij staan veel klanten in de rij voor brood en of foccocia. De  terrassen zijn vol en menig croissant met cappuccino wordt genuttigd.
We lopen richting het strand en schuiven aan in een strandbar langs de boulevard, heerlijk tussen de palmbomen. Vanaf hier zien we zeilboten uit de haven van Loano voorbij zeilen. Wel 35 stuks van groot naar klein. Tevens is een groep mensen aan het exerceren met honden op het strand onder de naam "Beachdogs". De fotograaf van het locale nieuws maakt foto's. De zon brand erop ... maar de golven zijn te hoog voor de honden dus weinig actie van hun zijde.

Teruglopend over het plein is er net een trouwdienst gaande waar het ja woord wordt gegeven. Samen met anderen staan we bij de grote open deuren van de Basiliek om dit mee te maken.

Wat ons opvalt is dat de ooit zo modieuze Italianen hier in de afgelopen jaren erg basic zijn geworden. Natuurlijk zijn ze wel altijd de zelfde levensgenieters gebleven.

Bij de camper liggen we lekker uit te rusten van een mooie morgen. Dit is van korte duur.... Jagers blazen op hun jachthoorns. Grote Italiaanse jachthonden worden door dichtbeboste gebieden en droge  rivierbeddingen gestuurd. Ze zijn goed georganiseerd en voorzien van zenders waarop ze commando's ontvangen van de jagers, die zelf niet door dit onbegaanbare gebied kunnen lopen. Eén hond wordt vooruit gestuurd en blokkeerd de weg voor het wild. Waarna de andere honden met geitenbellen het wild op jaagd richting de jagers. Blitz weten we nog net optijd in de camper te zetten.  Nu weten we ook waarom Blitz zo druk was aan de rand van de droge rivierbedding. Zelf hebben wij geen zwijn of ree gezien, terwijl we hier wel oog voor hebben. Kort na het bezoek van de honden klinkt er een vuursalvo van de jagers en daarna werd het stil.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Rita Pont:
    11 oktober 2021
    Zalig om jullie verhalen te lezen en prachtige foto's van die mooie dorpjes en stranden .
  2. Travelroadtrip 2021 EU Alex & Marianne:
    11 oktober 2021
    wij zien jullie hier in onze gedachten in de MG rijden. Bella Italia met een bello MG.

groetjes Marianne en Alex