Zuid Duitsland.

12 oktober 2021 - Bad Bellingen, Duitsland

Het was een koude nacht met 4 °C dus moest de kachel aan. Dat waren we niet meer gewend. Een schril contrast met middags toen moest de ventilator nog aan. Bij het krieken van de dag schijnt de zon die alles snel opwarmt. We nemen de Gotthard Pass en niet de tunnel. Het is een gemakkelijk te nemen pass die heel goed te doen is en veel mooier dan de smog tunnel. Op het uitkijkpunt  panorama San Gottardo met een hoogte van1930 meter nemen we een ontbijt in een kiosko van twee gezellig Italiaans sprekende dames. Buiten is het 1°C en er staat veel wind, dus binnen zitten is dan best wel fijn. Heerlijk in een authentiek souvenirwinkeltje dan heb je ook nog wat te kijken naar toeristen prullaria met geweldig uitzicht en ontbijt. We rijden door naar het hoogste punt van de pass, welke op 2106 meter ligt. Helaas is hier het unieke berglandschap bedorven door windmolens en hoogspanningsmasten. We dalen af en rijden op stukjes weggedeelten die bevroren zijn. Goed uitkijken en anticiperen met verkeer en natuur is hier een must.

Bij Luzern schrikken we van een fietser met aanhangertje die voor ons als een gek op de autoweg in een tunnel rijdt. Iedereen moet uitwijken, zo ook wij... wat dan ook nog maar net goed ging. Deze snel fietsende angstige lamme eend in de tunnel gaat nu nog bergafwaarts, maar aan het eind moet hij weer een klim maken. Dan komt er ook nog een extra rijbaan bij vanuit de stad. De eerste 6 km kan hij nergens heen door tunnelwanden, betonkeerwanden en hekwerken. Hoe dat is afgelopen????

We rijden door naar een klein plaatsje Bamlach (Bad Bellingen) in het Zuiden van Duitsland met één camping in een wijnlandschap. Deze camping heeft veel vaste gasten. De camping heeft ook speciale camperplekken voor één nacht nabij de hoofdingang. Het ziet er top uit met douches die je normaal ziet in riante villa's. Helaas begint het te regenen dus zullen we in de camper moeten verblijven.

1. Yvonne:
    12 oktober 2021
    Zuid Duitsland klinkt alweer dichter bij huis. Nog lekker genieten van de laatste dagen. Het is jullie gegund.
  2. Travelroadtrip 2021 EU Alex & Marianne:
    Liefff nog 600 km te gaan
  3. Gerrie:
    12 oktober 2021
    Gelukkig is het net de fietser goed afgelopen. Pfff wat zullen jullie geschrokken zijn .
    Geniet in Zuid-Duitsland van de heerlijke wijnen .
    Staan jullie bij een Weingut.
  4. Travelroadtrip 2021 EU Alex & Marianne:
    12 oktober 2021
    We staan op een camping met speciale camperplekken en om de 50m een wijnverkoop aan de weg. Als dat maar goed komt. fietser onbekend