Kustweg.

9 oktober 2021 - Albenga, Italië

Schoten in de bergen... Hier is het jachtseizoen begonnen en wel erg vroeg in de ochtend, dat we er wakker van worden. Complete salvo's worden om ons heen gelost. De gecamoufleerde jagers komen ook op het terrein ....om te vragen of ze tussen de bossen en olijfgaarden mogen jagen, maar de eigenaar stuurt ze weg. Wilde zwijnen, reeën en patrijzen moeten vluchten om niet op het bord te belanden met keurmerk "3 sterren beterleven".

In deze regio kan het weer in elke baai of plaats verschillend zijn door de achterliggende bergen. 5 Km verder op kan het zomaar 3 graden warmer en zonniger zijn.
Daarom googelen we elke morgen, zodat het weer onze richting bepaald.

Wij rijden met de Fiat 500 vroeg langs de kustweg richting Frankrijk.
Albega (24 °C en zonnig) waar we in het verleden voorbijreden, is zeker een bezoekje waard. Niet alleen Romeins en een kerkje van 500 jaar na Christus is oud, het centrum is namelijk bijna geheel middeleeuws.
Het sfeertje in Albenga centrum is authentiek, maar niet de bebouwing en kassen die om deze stad heen is gebouwd.
Langs de kustweg verderop is het Amalfi rotsig en in de lager liggende gedeelten zijn mooie zandstranden. Allassio is erg druk en er is geen parkeerplaats te vinden, maar wat wil je ook het is zaterdag en de steden zijn drukker bezocht, dus doorrijden!
Bij het kleinere  plaatsje Andora stoppen we om een strandwandeling te maken. Op het zandstrand in een strandbar eten we in het naseizoen wat de pot schaft alleen pasta pesto of ala ragu met brood. Geen probleem....

Buiten het seizoen zie je hier alleen Italianen op het strand, welke na 1 oktober vrij toegankelijk is voor iedereen en honden! Blitz rent er wat oplos net als zijn baasje. Een groep jongeren van 12 tot 15 jaar sporten op het strand en Blitz mag meedoen. Ze laten zich plat op de buik vallen op het strand in het lage water ... om net als bij bokspringen er weer overheen te springen. Ook snelle Blitz springt er overheen. We hebben nog gevraagd of hij mee mag doen met surf les, maar Blitz wil niet op het surfboard.
We rijden niet verder, omdat het hier simpelweg erg leuk is. Even later op de terugweg slenteren we nog even door de steegjes van Loano. Wat we later op de schemerige avond nog een keer doen in een vol gezellige plaatsje door de steegjes en langs de boulevard... al likkend aan een ijsje.

1. Gerrie:
    10 oktober 2021
    Geniet van jullie reis naar de “ basis”…en neem een heleboel lekkere broodjes mee voor het ontbijt. 🚗 🏡