Puur Kroatisch.

1 oktober 2021 - Funtana, Kroatië

We wandelen via de haven naar het dorpje en meer mag dat niet heten. Wel geteld zien we meer honden dan mensen. Om de kerk zijn geen horeca gelegenheden en een echt plein is er niet. Natuurlijk zijn er unieke Kroatische tafereeltjes te vinden.

Het laag seizoen heeft invloed op de sluitingstijden van de lokale horeca, welke wij onderweg veel tegenkomen. Her en der staan nog authentieke huizen. Helaas heeft nieuwbouw met moderne stijlen het dorpje een minder mooi aanzicht gegeven. Bij de oudere huizen, vaak voorzien van hoge palmen zijn de tuinen beplant met allerlei fruitbomen. Deze bomen zijn rijk behangen met vruchten. Altijd mooi om te zien. We lopen terug met in ons kielzog een hond die helemaal hotel de botel is op Blitz. Toch haakt ze af en wij lopen door naar de haven. De zon is warm en we besluiten boten in de jachthaven te kijken. Vanaf het marina café hebben wij een mooi overzicht. Bij één van de jachten van minimaal een half voetbalveld vertrek een Bentley met chauffeur in kapiteinsuniform de rest was geblindeerd.. Tja... verschil moet er zijn.
We zwemmen nog even in zee en hebben bij de buurman de laatste tafel gereserveerd met zijn lokale keuken.
Voordat we kunnen tafelen maken wij nog een wandelen langs zee met een ondergaande zon.
Teruggekomen van de wandeling is de avond gevallen en is het gezellig druk in het restaurant. We krijgen alleen Kroatisch drinken en eten van de grill.... erg lekker!. Specialiteit van het huis een vleesstoof/vuur schotel welke uren van te voren in as wordt klaargemaakt was reeds gereserveerd door een Kroatische familie. Jammer.......