Slovenië voorbij.

26 september 2021 - Umag, Kroatië

We rijden weer en worden omgeleid i.v.m. werkzaamheden aan de autostrada en de ontstane files. Door dorpen waar hun rijke historie na de middeleeuwen is gestopt. Bijna alles is gesloten daar gaat ons bakje Cappuccino, zou dit met zondag te maken hebben? Dan maar langs de Italiaanse snelweg een bakkie doen. Aan de autostrada is de koffie niet duur, want in Italië is koffie een kunst die betaalbaar moet blijven. We tuffen richting Slovenië en kopen aan de grens een vignet. Waar Europa groot in is, ons raam is bezaaid met vignetten, je ziet haast niets meer...
Boven op een Sloveense berg eten we even bij een restaurantje met uitzicht. Ouderwets gegrild vlees en patat zoals ze alleen in de Balkan kunnen klaarmaken wordt ons voor geschoteld. Blitz is hier druk aan het jagen op hagedissen, maar die zijn voor hem te nog maar net te snel.
Kroatië inrijdend zien we dromen campers, caravans ons tegemoet komen, zij zullen blijven steken in de file bij de grens met Slovenië. We vinden het genoeg geweest om te toeren en kijken uit naar een staplaats. Dat is niet eenvoudig, want we dachten een mooie plek te hebben gevonden, echter sluiten er vandaag veel campings. Zo spraken we vier jonge Duitse sup- en surfhelden die als laatste van de camping werden gestuurd. Ook zij zullen op zoek moeten voor een andere plek. We komen aan in Umag en checken in bij Stella Maris. We besluiten dit te doen voor één nacht. Alles is hier tip top en groot, maar wij houden niet zo van mega vakantieparken. Als je kleine kinderen hebt dan moet je hier zijn, dan missen ze alleen een plek op het strand aan zee.
Doods en verlaten is Umag op zondag wat wil je ook zo buiten het seizoen. We lopen naar zee en schuiven aan op een terrasje. Vandaag was het 24, 26 graden met lichte bewolking. Daar kunnen we niet over klagen. Vanavond maar eens rondje mega camping lopen met onze nieuwsgierige Blitz. Hij kan hier vrij lopen, want alles is hier afgezet om je op de Stella Maris te houden. Voor vrijbuiters als ons noemen wij dit "Stella Colditz". Hopelijk morgen een plek kort aan zee.....

groetjes

1. Margriet:
    26 september 2021
    Jullie maken er wel een verrassende vakantie van en bezoeken op deze manier heel wat landen. Leuk hoor!
  2. Yardena:
    26 september 2021
    Hallo vakantiegangers, de campings in Kroatië sluiten altijd 1 okt...en nu pakken ze het weekend er nog bij..zondag 3 okt..gaan de meeste campings dicht. Mijn schoonouders zitten om de hoek bij jullie. Die vertekken aankomende week. De sfeer is minder, winkeltjes gaan eerder dicht of worden niet meer goed aangevuld...einde seizoen. De terug weg is dat ook altijd moeilijk met campings zoeken waar je nog kunt overnachten...wie 1 nacht slapen maar geen keuken meer open voor een maaltijd. Zij hebben dan ook een blik nasi of soep in een kastje...voor je weet maar nooit. Ahg hopelijk vinden jullie nog wat leuks en anders rij je het land zo weer uit op naar een nieuwe bestemming. Lekker naar Rovinj gaan naar de haven bootjes kijken.
  3. Travelroadtrip 2021 EU Alex & Marianne:
    26 september 2021
    ja het is minder er zijn nog een aantal open....dus wordt zoeken. wij hebben ook nasi ook bij ons haha ....en er zijn nog campersta plekken in dorpen.